Professionell mastering av Daniel Söderberg
Mastering i högsta nivå
Mer än bara volymstarkt - din musik, renare och mer levande.
Järna, Stockholm, Sverige
Mastering
Jag utför mastering för digitala plattformar, vinyl och CD. Upp till 2 gratis revisioner ingår.
stem-mastering
Med den här tjänsten kan jag förbättra vissa detaljer med högre precision. Om nu inte en väldigt bra tekniker mixat musiken så får vi ofta bättre resultat med det här alternativet.
Förutom mina huvudtjänster kan jag också hjälpa till med andra ljudrelaterade saker. Till exempel podcast-mastering, rensa bort oljud,
bearbetning av sång, etc.
indie-mastering
Detta är en masteringstjänst för dig som vill spara några kronor. Kort sagt, du kommer att få en bra master för ett lägre pris.
coachingssessioner
Känner du att du har kört fast med dina produktioner? Behöver du hjälp med att få din musik att låta bra? Jag kan hjälpa dig att höja nivån!
Mix-check
Jag lyssnar på din musik, noterar vad jag hör och inte hör i mixen och/eller arrangemanget och skickar sedan kommentarer och förbättringsförslag till dig.
Om
Hej, jag heter Daniel och jag är teknikern bakom Earthbound Mastering som är baserad i Järna utanför Stockholm.
Eftersom jag själv är musiker förstår jag hur viktigt det är att din musik förmedlar exakt det budskap och den känsla du vill ha. Mitt mål är att hjälpa dig uppnå den bästa ljudkvaliteten för din musik samtidigt som vi bevarar dess unika essens och atmosfär.
Nu kanske du undrar varför du ska välja mig framför de andra masteringstjänster där ute. Jag tar mastering seriöst. Jag arbetar i ett av de finaste mastringsrummen i norra Europa, och jag nämner det bara för att det verkligen gör en positiv skillnad i resultaten som kommer härifrån. Dessutom tar jag mig tid med varje enskilt projekt, så du kommer inte att se mig pumpa ut hundratals spår i veckan. Jag ser till att jag känner musiken och bygger sedan upp en förståelse för vem som kommer att lyssna på den och hur, och sedan gör jag min grej.
För mig handlar musik om känslor, självuttryck och samhörighet, så det är mitt huvudfokus när jag mastrar din musik. Jag vill att din musik ska sticka ut, på ett bra sätt 😉.
Jag har jobbat med mastering sedan 2012 och lärt mig av några av de bästa i branschen. Med över ett decennium av erfarenhet av mastering och ytterligare några decennier av att spela, producera, mixa och spela in musik, har jag expertisen för att förbättra och lyfta din musik till dess högsta potential.
Är du redo att ta din musik till nästa nivå? Jag ser fram emot att hjälpa dig med att få din musik att skina och sticka ut ur mängden.
kontakt
För frågor om bokning, mina tjänster.. eller kanske du bara vill fråga mig något om mastering.Hör av dig bara! Var inte blyg! 😉
F.A.Q.
Om du har frågor om mina tjänster som jag inte täcker här,
skicka då gärna ett meddelande 🙂
Allt. Jag kan även hjälpa dig med att städa upp inspelat tal och annat.
Jag har haft mentorer som är några av de bästa i världen på att arbeta med olika genrer (till exempel klassiskt, rock, EDM, techno, världsmusik, jazz, dubstep etc.) och även olika stilar av mastering (puristisk, kreativ och experimentell på olika sätt), så jag har fått en grundlig förståelse för hur man hanterar nästan allt man kastar på mig, även mer udda genrer som exempelvis IDM, black metal, synthwave och neurofunk.
Ja! Jag inkluderar två gratis revideringar. En för den billigare “indie”-tjänsten. Det borde räcka 😉
Jag kommer att skicka över en ny version det baserat på din feedback! Om vi fortfarande inte är överens efter den första revideringen kan vi boka ett samtal eller skriva några fler mejl/meddelanden så att jag kan förstå exakt vad du är ute efter innan jag skickar över ytterligare en version.
För mig är detta inte bara ett tekniskt “ett sätt att göra det på”-arbete, utan smak spelar verkligen roll. Ibland måste vi kommunicera så att jag förstår vad du vill uttrycka med din musik.
Det viktigaste är att du är nöjd med resultatet i slutet av denna process!
Även om det är möjligt att gå in i mixningsterritoriet med stem-mastering, så är det inte vad det handlar om. För mig har det här sällan att göra med att ändra nivåer, lägga till effekter eller ändra “mixen”. Men det kan hända.
Jag erbjuder stem-mastering eftersom jag började arbeta med indieartister som mestadels lärt sig mixa genom trial and error, böcker och videor på nätet. Många av dessa kunder har inte de färdigheter eller den lyssningsmiljö som krävs för att till exempel göra ett bra jobb med att de-essa sång, forma basregistret eller filtrera bort konstiga resonanser från sina gitarrinspelningar.
Om jag får ca 3-4 stems kan jag göra ändringar som dessa på ett mycket transparent och snyggt sätt utan större möda. Visst, det går ibland att göra detta på ett stereospår, men det kommer sällan att låta lika bra.
Jag är helt med på båda alternativen!
Många har läst eller hört att en masteringtekniker bara ska använda en EQ och kanske en limiter. I de flesta fall är jag ledsen att behöva säga att detta oftast är baserat på en fin idé och inte från erfarenhet. Men i vissa sällsynta fall är det tillräckligt! Ju bättre mix jag får, desto renare master kommer jag att göra.
Om jag känner att det t.ex. finns utrymme för att göra subtila förändringar för att få musiken att uttrycka mer/starkare känslor på något sätt, och jag känner att det kan vara bra för låten, så gör jag det. Enligt min mening är resultatet så mycket viktigare än en teoretisk synvinkel.
Nu när plugins börjar låta bra finns det enligt min mening fortfarande en stor skillnad i ljud mot en välkalibrerad hårdvarukedja. De flesta ITB vs OTB-videor som du hittar på YouTube gör inte hårdvaran rättvisa, trots att hårdvaran fortfarande nästan alltid låter bättre. Varför är det så? De flesta vet inte hur man sätter upp en bra hårdvarukedja. Det handlar om mer än att ansluta en hårdvaruenhet till ett par omvandlare. Detaljer som omvandlarkvalitet, användning av bra förstärkare för gainstaging av hårdvaran, kabeldragning, ren el och hur olika elektroniska konstruktioner fungerar tillsammans i kedjan gör skillnad. Flera subtila förändringar blir snabbt en stor skillnad.
Med det sagt finns det en del digitala verktyg som är helt fantastiska, och jag använder några av de bästa när det behövs, men det är mycket sällsynt att jag inte använder någon analog hårdvara under en masteringssession.
Vissa masteringstekniker är stolta över att jobba jättesnabbt, men jag är ledsen att behöva säga att det inte är min stil. Missförstå mig inte nu, jag jobbar ganska snabbt så att jag inte vänjer mig vid mixens ljud, men jag vill inte hoppa över viktiga detaljer. Jag vill lyssna noga på musiken, göra några planerade ändringar och sedan prova lite mer, t.ex. prova med olika enheter, kanske lägga in några automationer osv. Jag vill också ta regelbundna pauser för att vila öronen så att jag kan höra alla detaljer tydligare. Allt detta tar mer tid, och jag vill inte stressa fram saker och ting i det här arbetet. Jag vill leverera resultat med bäst ljud!
Men mot en extra avgift kan jag leverera masteringen mycket snabbare än vanligt. I sådana fall brukar jag skaffa barnvakt åt barnen och arbeta övertid.
För att få bästa resultat ska du stänga av limiters på masterbussen och exportera mixen på en nivå som gör att du inte klipper signalen. Helst i 24-bitars eller 32-bitars WAV- eller AIFF-format. Jag kan arbeta med filer upp till 768 kHz och 64-bitar.
några av mina mastringar































från mitt instagram
Laddar formuläret...
